Beleid en visie
Goede zorg, hoe organiseer je dat in 2021?
Beleid en visie
Dagelijks ondersteunen we mensen met een beperking. Het is goed om zo nu en dan stil te staan bij beleid en visie die dat dagelijks handelen richting geven. Dat doen wij met behulp van het strategisch beleidsplan en de zorgvisie. Hierin staan we stil bij vragen zoals: wie is onze cliënt en wat is zijn vraag? Wat is onze meerwaarde voor de cliënt, wat komt er op ons af, welke ambities hebben we en hoe zien we eigenlijk onze zorg?
“Binnenkort staat er weer evaluatiegesprek van het cliëntplan. Ik krijg Koen zijn evaluatie toegestuurd. Ik open het plan en lees het met verbazing door. Koen heeft doelen en die doelen zijn een doel op zich geworden in het plan. Zo lees ik in het plan hoe vaak hij de vuilnis heeft weggebracht. Dit is geturfd. En dat zie ik ook terug in de rapportages. Ook staat erin met welk speeltje hij speelt en hoe vaak. Wat heeft dit voor zin? Dat kan toch slimmer? Maak gewoon de afspraak dat dingen gebeuren en je rapporteert alleen bijzonderheden. Dat zijn misschien hele kleine puntjes, maar die kosten heel veel tijd. Ik hecht er totaal geen waarde aan. En dan even doordenken: zo werken ze dan niet alleen bij Koen zijn plan. De begeleiders doen dit dan elke week, elke dag, met meerdere rapportagepunten per cliënt.
In het gesprek geef ik dit aan en delen wij als ouders dat we graag een echt gesprek willen hebben over hoe het nu gaat. Dan blijkt dat een invalkracht deze evaluatie heeft gemaakt. Ze dacht dat het zo moest. Dat is nu boven tafel. Op deze manier heeft de evaluatie voor mij als ouder geen toegevoegde waarde. Wat dan wel?
Nou, als Koen met de pony van zijn begeleider gaat lopen. En zij appt mij een filmpje van dit moment. Ik zie mijn kind genieten en ik geniet ook door het zien van dit filmpje. Het ontroert mij. Dit zijn de momenten waar het om draait.”